Sunday, June 20, 2010

kunjungan hiba

Redup matanya semasa kunjunganku lewat selepas jumaat yang lalu menampakkan lagi tambahan kedutan dipipi tuanya."Wak sihat" sapaku sejurus melepaskan pelukannya.
"Macam nilah, demam lagi" jawabnya agak perlahan.Kunjungan ku petang itu untuk bertanya kabar .Badan wak yang agak susut dan sememangnya sepanjang usiaku belum pernah ku melihatnya agak berisi, memberikan kepadaku beberapa andaian.

Keriuhan anak-anak di sekeliling menghilangkan sejenak rasa hiba
aku.Memang sudah dari awal aku bertekad agar aku dapat menahan airmataku dari tumpah."Yela dah lebih seminggu mak demam, makan pun tak lalu" sahut sepupuku dari arah dapur.

Dari pengamatanku terbayang kesedihan di wajah tuanya.Bertahun hidup bersama kini tinggal sendirian.Suami wak yang juga pakcikku telah dijemput olih Penciptanya. Mungkin kata kata tidak dapat dibandingkan dengan bebanan perasaan yang sedang dirasainya.

Senja itu aku menggambarkan bagaimana kiranya aku berada di tempatnya.Adakah aku akan menjadi setabah wak atau aku kehilangan arah.Wak ditinggalkan suami di usia emasnya.Anak -anaknya tinggal berjauhan kecuali jejaka seorang yang masih belum berteman.Hari-hari wak akan sendirian pabila anaknya keluar bekerja.

Itulah fenomena yang biasa sekarang ini.Ibu tua tinggal sendirian kerana sayangkan rumah peninggalan suami yang banyak kenangannya. Anak-anak tinggal jauh merantau mengikuti suami atau mencari rezeki.Aku juga sedang meniti usia emas.Apakah fenomena itu juga akan ku hadapi.Lima belas tahun lagi aku menggambarkan anak-anakku semuanya sudah berkeluarga,Adakah aku akan berada dikalangan keriuhan anakcucu dan menantu.Adakah aku akan mewarisi apa yang sedang di alami olih ibu ibu tua di kejauhan, yang sentiasa menanti deringan talipun siang dan malam.Yang menanti datangnya sabtu setiap minggu mengharapkan kepulangan anak-anaknya.

Ya Robbi!Lindungilah ibu-ibu yang sedang bersendirian. Ya Robbi!Tabahkanlah hati mereka.
Ya Robbi!Ujilah mereka setakat kemampuan dan kuderat mereka.
Ya Robbi!Berilah rasa cinta dan kasih sayang ke dalam hati para anak-anak agar
senantiasa merindui ibu-ibu mereka.

Terimakasih pada adek yang sanggup berhijrah demi menjaga emak,semuga hidup adek dan keluarga sentiasa di dalam pemeliharaan Allah jua.. Amiin.

0 komen:

Post a Comment