Monday, December 20, 2010

hobi baru

Kesibukan sepanjang musim cuti sekolah ini menambahkan kerinduan pada ibu di kampung.
Adik yang kesekolah hampir setiap hari menafikan hasrat untuk pulang kekampung.
Menghadiri sessi bersama kbm di impian resort adalah suatu pengalaman yang tidak dapat di kongsi bersama sesiapa pun.
Rutin harianku sekiranya tiada sebarang temujanji dengan pelanggan adalah memanjakan hobi baruku .Menyahut cabaran dari yan, aku mula membeli tanah ,polybag dan anak benih. Setiap hari disudut yang hanya selebar 4 kaki persegi itulah daku berinteraksi dengan makhluk ciptaan ilahi yang hanya pandai merenungku tanpa menjawab salamku. Melihat perkembangan tumbesarannya bisa membuat hatiku merasa segar,Butir2 cili,helaian dedaun kesum,kari, rumpunan serai, anak2 kacang amat membahagiakan sekali.Jambangan orkid saban harimenyapaku menambahkan kasihku pada mereka.Setiap hari ku ucapkan salam kepadanya mengingatkan daku ibu dikampung yang berdialog dalam bahasa ibundanya bila berinteraksi dengan pepohon dan kucing.
Biarpun terasa amat kecilnya halamanku,walau diperli olih tetangga yang mengatakan menanam ni kene ada ilmu aku lebih memilih untuk berdiam.
Pokok mangga ni aku nak tebang. Aku yang sedang bersantai bersama kak anim terkejut dengan saranan itu. Yang peliknya pohon mangga itu dikawasan kami,itulah manusia yang tidak pernah puas ada2 saja helahnya untuk mencari cacat cela oranglain.Ketegangan berlaku seketika
Aku seperti biasa lebih memilih untuk berdiam.
Jom gi senaman terapi di selayang.Wah petang itu aku dengan penuh semangat mengikut kak anim,kak eton dan kas.Kami akhirnya ketawa berdekahdekah bukan senaman terapy rupa2nye senaman One Malaysia.Baiklah hubby no komen masa aku balik lewat petang itu.
Jom cek jisim tulang umi kata hanan di jaya jusco tempat kerja barunya.Akuberdebar juga dengan usiaku bmanalah kadarnya.Hei tulang kakak agak baik berbanding usia kak,kata nutritionist anlene yang kukira hampr sebaya anak sulungku.Alhamdulillah syukur .agaknya inilah kesan aku meminum susu kambing,gtc dan mengurangkan kadar minuman berkarbonat dan berwarna.
Kita hendaklah sentiasa mengucapkan kesyukuran di atas pemberian Ilahi kepada kita, terimalah seadanya diri kita ini .

0 komen:

Post a Comment