Wednesday, November 10, 2010

Hari Raya kecil

Jumaat adalah hari cuti .Kegembiraan menyambut Raya kecil bagi umat islam bersempene sambutan depavali bagi penganut ugama Hindu.Malamnya Program Qiamullail untuk anak2 saudara di rumah pakcik Roslan. Kami terlepas pandang untuk sama2 menyertainye.

Sibuk membancuh lempeng kelapa kegemaran hubby di kejutkan dengan sahutan salam Ada yang datang khusus meminjam tmpat bakar ikan. Keriuhan nya di dengari oleh emy ayi dan akhirnya sarapan pagi itu mencatat sejarah bila semua anak2 buah datang menjamah lempeng kelapa.Disamping juadah yang mereka bawa sendiri.

Semua mengambil kata sepakat "jom kita ke rumah anjang untuk lunch" kata emy.
Aktiviti selanjutnya kami beramairamai memetik buah mangga yang sedang menunggu untuk dijolok.Dapatlah kami lebihkurang EMPAT bakul, semuanye kami bahagi-bahagikan kepada jiran dan anakanak buah.

Berbekalkan sotong goreng dan lala bergegas kami bergerak memandangkan waktu jumaat sudah hampir tiba. Tiba di mesjid semenyih azan berkumandang dan laman yang penuh dengan oked itu menjadi santaian kami sambil menanti hubby selesai menunaikan kewajipannya.

Riuh rendah di kedianan anjang yang kami anggap sebagai galeri dengan hiasan dan dekorasinya.Bersantai sambil merancang agenda seterusnya menjelang aidiladha. Keputusan sepakat program membuat rendang dan dodol akan di adakan pada hari Ahad . Seperti biasa kami akan sama-sama berkongsi mengumpul dana, mencari pembeli barang dan rumah untuk memasak.Seperti biasa di halaman rumah kamilah tempat yang paling sesuai dan satu pertemuan keluarga akan berlaku lagi pada hari ahad nanti.

Pertemuan keluarga seperti ini adalah suatu yang sinonim buat family hubby.Program Takbir Raya juga telah menjadi agenda utama setiap tahun.Yang gelihatinya kami juga bersama-sama mengiringi pengantin pergi menziarahi rumahrumah saudaramara.Inilah uniknya keluarga hubby.Anakanak buah sudah ku anggap seperti anak sendiri,cucucucu saudara seperti dini,jasmin, aufa adalah sebahagian dari hidup kami,yang turut membahagiakan adalah si puteri yang sudah berani bertegur sapa.

Sesungguhnya inilah sebahagian dari anugerah Ilahi yang tidak dapat di nilai dengan wang ringgit. Rahmat kasih sayang ini hanya di beri olih Sang pemilik AR Rohman Ar Rohiim.Bersyukurlah kita kerana masih diberi peluang menikmati rasa kasih sayang itu.

0 komen:

Post a Comment