Thursday, November 11, 2010

Tanah oh tanah

"Mah datuk nak pagar dah tanah dia" Luahan kak mai petang itu menggamit rasa cuak di hati kecilku. "Iyeke kak, bila tu" daku menyoal balik."Rasarasanye november ni"
Jawab kak Mai jiran di samping rumahku juga teman bercucuk tanamku .Kak Mai memang seorang yang setia pada Tanaman dan mencintai tumbuh-tumbuan. Dikeliling rumahnya penuh dengan rimbunan serai,deretan tebu yang menjulang dan batas batas bermacammacam jenis sayuran.

Merenung rimbunan seraiku yang sedang menunggu masa untuk di petik,beberapa tandan pisang yang sedang meranum,pepohon cili yang sedang berbunga menyuntik rasa sayu di hatiku. Sempatkah daku menuai hasilnya.

Daku berhajat untuk menebang pisang untuk di buat gulai lewat depavali yang lalu.Merintih sayu hatiku bila yang tinggal hanya timbunan batang pisang.Aku merasa sayu.Tengahhari isnin yang lalu menyaksikan sekali lagi airmataku tumpah bila pepohon keladi yang sedia untuk dibuat gulai sengaja di tebang olih pak contrak.Geramnye hatiku.

Aku memandang sayu pada pepohon cili yang sedang berbuah.Menitik airmataku meminta pada Ramli si contraktor kacak itu agar melambatkan projek memagar di belakang rumahku agar daku sempat memetik buahsulungnye sebelum ia juga menjadi mangsa rakus orang lain.

Sebenarnya kami sebelum ini tidak mengetahui sempadan tanah masingmasing.Selama ini daku dipahamkan yang sempadan kami adalah di sekitar pokok kuini yang buahnya selalu menjadi rebutan mak itam yang mengaku itulah pokoknya padahal itu memang kepunyaan tuan tanah di belakang.

Kini segalanya akan lenyap dan daku adalah sebahagian dari pencinta pepohon yang hanya akan menginbau kenangan lamaku bersama pepohon yang pernah menjadi sebahagian dari rutin harianku

Kini yang bakal ku tatap adalah pagar yang membataskan pergerakkanku untuk bertemu kak Mai.Walau bagaimanapun daku percaya segala yang berlaku ada hikmahnya. Pada awalnya memang dakau merasa geram kepada si pengadu yang mengadu tentang jiranjiran yang menggunakan tanah itu sewenangwenangnya.Kini hatiku telah agak bersedia menerima bahawa apa yang bukan kepunyaan kita akhirnya kan pergi jua.

Terimakasih datuk Syafie yang telah memberi daku ruang menikmati anugerah Ilahi yang diberi pinjam kepadamu.

Sesungguhnya Tiada yang kekal di dunia ini.
Hanya Allah yang kekal Abadi
Dunia ini adalah pinjaman sematamata
Daku jua adalah pinjaman ,anak-anakku adalah pinjaman jua,
Semuga kita samasama menjaga produk yang sedang kita pinjam ini dengan sebaikbaiknya.

0 komen:

Post a Comment