Tuesday, January 5, 2010

dari seorang teman

Hatim yang ku kenali adalah seorang yang mudah di ajak berunding. Sudah lama kami tidak berhubungan. Kali terakhir ialah selepas ia melahirkan anaknya yang ke tujuh beberapa tahun yang lalu.
Pertemuan di jaya jusco w maju baru-baru ini mengembalikan nostaljia lama. Biasalah zaman it sekarang,kamibertukar e mail dan ape ape jer lah.Bila ku menceritakan yang aku kini menulis waah gembiranya hati Hatim.

Suatu petang dia mengajak ku keluar minum, biasalah restoran Taqwa memang tempat lepak kami dari dulu. Kamibertukar tukar cerita. Darihal anak ,suami ,kerjaya dan ape ape saje. Memang kami selalu berkongsi apa saja,tetapi setelah dia mengikut suaminya ke miri kami telah berputus hubungan.Syukur sang suami si hatim dapat bertukar semula mengajar di uia gombak.

Aku bertanya tentang kehidupannya sekarang.Dia sebenarnya sedang dilanda ketegangan dek perbuatan jirannya.Dia bercerita tentang perangai segelintir jirannya yang agak kurang menyenangkan.Semasa dia baru baru tinggal di kawasan itu suasananya agak tenang, tetapi baru baru ini ada seorang penghuni baru yang agak pelik sedikit tingkahlakunya dan amat tidak menyenangkan katanya. Pada awalnya Hatim tidak kisah walaupun agak kecil hati dengan perangai mereka itu. Yang memelikkan ialah sikap penghuni baru itu yang seperti merasakan bahawa dialah bos di kawasan itu. Kereta tidak boleh bunyi terlalu kuat, anak anak yang sedang bermain tidak boleh melalui kawasan sekitar rumahnya, sehingga adakalanya kene siram dengan air dengan alasan hendak menyiram bunga.Pokok buah-buahan janganlah hendak berkongsi malahan yang dirumah jiran pun dikatanya dia yang punya. Cerita hatim seterusnya di hadapan rumahnya ada sebatang pokok mangga. Memamg sudah namanya rezeki semenjak hatim pindah ke situ pokok mangga itu tidak berhentihenti berbuah dan pada tahun ini amat lebat sekali. Semasa musim buah yang lalu di lorong rumah hatim itu akan dibuat jamuan makan seperti kebiasaannya setiap tahun.Sehari sebelum majlis itu berlangsung jiran dihadapan rumahnya telah meminta pada hatim untuk menjolok buah mangga tersebut dan beramai ramailah mereka menjolok buah tersebut.

Selang tidak beberapa lama kemudian tiba tiba dengan suara yang kuat dan memekik seperti suara keldai tua si penghuni baru tadi menjerit mengatakan yang buah itu adalah haknya kerana ditanam oleh bininya dan menyuruh tebang saja pokok mangga itu.
Hatim terkejut dan tertanya tanya tetapi tidak menjawab sebab hatim berasa apa gunanya melawan orang gila.Tanpa disedari tibatiba datang seorang tua yang tinggal di hujung jalan itu dan memarahi si penghuni baru dan mengatakan Siapa kau nak halang mereka memetik buah itu.

Keesokkan harinya semasa majlis itu berlangsung hatim yang masih terkejut telah di datang olih seorang tua kampung itu dan mmengatakan jangan dilayan sipenghuni baru itu sememangnya ada sijil dari hospital mental.Ruparupanya pada petang hari semasa hatim keluar kemajlis marhaban makcik tua itu telah dipanggil datang olih sipenghuni baru tadi kononnya hendak mengadu perihal mangga tadi. Sudahnya sipenghuni baru itu yang dimarahi olih makcik tua tersebut.

Selepas peristiwa itu hatim melihat sipenghuni baru seperti malu hendak keluar rumah.Rumahnya sentiasa tertutup dan hatim seperti biasa buat tak tahu saja dan menyerahkan segala urusan di tangan Allah swt kerana hatim tahu baik dirinya , si penghuni baru dan pokok mangga itu adalah kepunyaan sang Maha Pencipta.

Begitulah cerita hatim dan aku terfikirfikir apalah yang ada di dalam benak orang itu.Apakah kerana tamak sehingga hilang nilainilai tatasusila keharmonian hidup.Apakah yang di cari dalam hidup ini.Aku memeluk Hatim dan melihat titisan jernih di pipinya yang masih jelita walaupun di ambang limapuluhan dan mendoakannya agar terus berusaha dan berdoa semuga kehidupannya lebih baik dihari mendatang.

0 komen:

Post a Comment