Monday, August 24, 2009

ramadhan

setelah sekian lama menanti akhirnya ia muncul lagi .
Menghadapi suasana ramadhan agak gusar dihati dengan keadaan kesihatan anak2ku kurang menyenangkan. Suhu badan mendadak mencapai 40darjah menyebabkan suasana berbuka jadi kelamkabut.Bagi memastikan mereka selamat dari serangan virus kami ke hspital serdang dan akhirnya berbuka di mesjid nilai. Anak2 masih belum kebah hari ini si comel adik pula mendapat gilirannya.Anak2 yanglain pula ada yang mengadu sakit kepala, lemah badan dan macam2 lagi. Aku sendiri walaupun aku mengalami simptom yang agak sama tetapi aku tidak mahu anak2ku tahu aku sedang melawan virus itu. Ku gagahi jua untuk bangun menyiapkan sahur kerana jika aku telat, maka tiadalah makanan pagi itu. Pada siapa hendak mengadu.Aku mesti kuat dan ku pujuk hatiku sendiri. Akhirnya selepas subuh tadi ,merembes jua manikmanik jernih lewat Ar Rohman. Pada siapa tempat mengadu kecuali padamu Ya Robbi.Membaca baitbait terjemahan ayat itu benarbenar meruntun jiwaku. Semalam di ruang sempit surau itu aku terbayangkan kelibat arwah kakak iparku. Dia yang suka berada di sof depan di tepi tiang. Kenangan bersamanya masih segar di ingatanku. Saban tahun kami berterawikh bersama, melihat senyumannya, melihat wajah tenangnya, hilang kepenatan seharian. Kini segalanya hanya kenangan. Aku melihat kelibat anak2nya tetapi aku tidak dapat menuturkan suarahatiku kepada mereka, yang aku teringat ibu mereka. Biarlah hati ini berbicara sendiri.semuga kau tenang di alam sana kak.
Setiap dari kita akan mengalami berbagai peristiwa dan itulah yang mewarnai kehidupan kita.Satu hal yang pasti kembalikanlah segalanya kepada Yang Maha Pencipta. Serahkanlah segala urusan hidup ini kepada yang di atas.Bila mana kita telah pasrah dan menyerahkan segalanya kepada Yang di Atas sana , ketahuilah kita akan merasai kedamaian hati dan ketenangan yang abadi.
Aku jua pasrah dengan keberadaan diriku ini. Walau bagaimana pahit untuk di kecap,akutahu hanya Dialah yang memiliki segalanya .Diriku ,anak2 dan dan hatiku sendiri.
Doa dan pintaku semuga apa yang ku minta dan ku pohon akan termakbul diramadhan kali ini.

1 komen:

Farahanani Amhazali said...

adek2 dah sehat ker? dah check suhu setiap 2 jam??

Post a Comment